utorak, 26. ožujka 2013.

Šta je yoga




Šta je yoga 300x220 Šta je yogaReč „joga“ potiče iz sanskrta i znači povezati, sjediniti. Vežbe joge imaju celovit učinak na čoveka. Na duhovnom putu joga vodi do najvišeg znanja i trajnog blaženstva sjedinjenjem individualnog Jastva s univerzalnim Jastvom. Joga nije religija. Ona je put kojim možemo dosegnuti onaj izvor duhovnosti i mudrosti koji je temelj svih religija. Pre mnogo hiljada godina indijski su rišiji (mudraci i sveci) istraživali prirodu i svemir uronjeni u meditaciju. Tako su otkrili zakone materijalnog i duhovnog sveta i stekli uvid u uzročnosti koje postoje u svemiru.
Proučavali su kosmičke zakone, zakone prirode i elemenata, život na Zemlji te sile i energije koje deluju u svemiru – kako u vanjskom svetu, tako i na duhovnim razinama. U drevnim spisima je opisano i objašnjeno jedinstvo materije i energije, postanak svemira i delovanje elementarnih sila. Mnoge od tih spoznaja ponovno je otkrila i potvrdila savremana nauka. One su temelj opsežnog i sveobuhvatnog sistema znanoga kao „joga“.
Osnovna svrha yoge je mir, povezivanje sa bogom i harmoniziranje tela, psihe i duše. Opis yoge nalazi se u Rig Vedi, jednoj od četiri knjige veda koja prema nekim izvorima datira iz čak 4000 godina pre Hrista. Prve slike položaja yoge nalaze se na zidovima civilizacije Mohenjo Daro, a starost im se procenjuje na pre 3000 godina BC.
Najpoznatije podele yoge:
- Hatha-Yoga: omogućuje da telo postane pokretljivije, snažnije i zdravije te se postiže psiho-fizička harmonija, zdravlje i dug život.
- Karma-Yoga: rad i ispravno delovanje
- Bhakti-Yoga: buđenje ljubavi prema bogu
- Raya-Yoga: mentalna disciplina
- Jnâna-Yoga: yoga filozofije, rasuđivanja i racionalnosti
Različite grane yoge koriste različite metode i tehnike za postizanje istoga cilja.
Prema Rig vedama, meditacija na Božansko Svetlo je sveti čin odanosti. U Atharva vedama se govori o mogućnosti postizanja natprirodnih moći upražnjavanjem odricanja. Upanishade smatraju Tapas i Brahmacharya vrlinama koje proizvode veliku moć. Sveta-Svetro upanishad definitivno smatra Yogu praktičnom stranom razumevanja. Mahavira i Buda podvrgli su se asketskim vežbama i prakticirali najvišu kontemplaciju. Budističke sutre kao i Jaina Agamas poznaju sve Yoga metode koncentracije. Mahabharata također spominje Yogu. Mnogi asketi iz epoha pribegavaju Yogi kao sredstvu dobijanja natprirodnih moći. Tako Upanishade, Mahabharata uključujući i Bhagavad Gita, Jainizam i Budizam, svi prihvataju Yoga vežbe. Uopšte se vjeruje da Yoga nije toliko sistem filozofije nego više škola misticizma. Budući da život čoveka zavisi o prirodi chitte, uvek nam je nadohvat ruke da promenimo našu prirodu kontrolisanjem naše chitte verom i koncentracijom, možemo se osloboditi čak naših zala.
Disciplina Yoge nije ništa drugo do čišćenje tela, uma i duše i njihovog pripremanja za Blažensko Viđenje. Disciplina Yoge, Yoga shvatanje sebe (identiteta) kao transcendentnog subjekta koji je sasvim nešto drugo nego telo, um i ego je vrlo daleko od zdravorazumskih i običnih psiholoških pojmova. Uspoređen s ovim, spiritualno shvatanje jastva u Yogi obično se zaboravlja. Nadnaravne moći koje se obično povezuju s raznim stadijima u praktikovanju  Yoge jedva da se mogu dovesti u sklad s poznatim zakonima fizičkih ili psihičkih nauka, ali moramo se setiti da Yoga sistem samo-spoznaje ima solidne temelje u metafizici, što dokazuje stvarnost Self kao večnog principa svesti.
Ako čovek veruje u transcendentalno ja mora priznati postojanje dubljih slojeva svesti od empirijskih, širih mogućnosti i viših potencijala nego osetilni. Društvo za fizička istraživanja i moderna škola psihoanalize pridonela su našem znanju o tamnim predelima psihičkog života sakrivenom od običnog pogleda. Yoga ide puno dalje u istom smeru, jer ona ne samo da istražuje dublje predele natprirodnog, nego i formulira određene praktične metode čišćenja i samokontrole za ostvarenje.
Radhakrishnan rekao je sledeće o Yogi:«U Yogi imamo takve rezervoare života iz kojih crpimo ono o čemu niti ne sanjamo. Ona uobličava način za otkrivanje naših dubljih slojeva funkcionisanja. Vac (Nada) ili Reč je važan i vitalan činilac u indijskoj psihologiji. Poreklu govora posvećena je tolika pažnja jednostavno zbog toga što se otkrovenje prihvaća kao verbalna inspiracija i prenosi se verbalnom podukom. Vac je stvarno napravljen od mesa u različitim verskim razmišljanjima, jer se smatra da je iz njega poteklo stvaranje. Shivagame, Tantre i Vaishnava Samhite svi imaju svoje teorije o Vacu ili Nadu iz kojih se pretpostavlja da je nastao svet.
Vac je Shabda-Brahma U početku beše Reč i Reč beše u Boga. Reč ima četiri stadijuma. Reč je Shakti. Zatim ima pet stanja – Vaikhari, Madhyama, Pashyanti, Para i Paratpara.
Odgovarajući tim stanjima ima pet tipova Yoga Mantra, Laya, Hatha, Raja i Shiva. Dve glave su dve prirode zvuka, večna i nutarnja. Sedam ruku je sedam padežnih nastavaka i trostruko povezanih, tj. vezanih s tri lokaliteta – grudima, grlom i glavom. Bik je tako nazvan zbog svoje neobuzdane prirode i sklonosti užitcima. On riče i proizvodi zvuk. Taj opis Shabda-Brahme ili Logosa u obliku bika je zaista vrlo značajan. Zvuk na svom putu iz koren chakre ili Muladhare do kraja nadija je stadij ,,Para“; stadij ,,Pashyanü“ je prolaz kroz nadije; od kraja nadija do grla je stadij .Madhyama“; iz grla do usta je njegov stadij ,,Vaikhari“, kad zvuk uđe u Sahasrara ili lopoč od tisuću latica, to je poznato kao Paratpara ili Shiva Tattva. Zvukovi u sanskritu poznati pod imenom Bijaksharas i klasifikovani su s tri gledišta, Vishnu, Shiva i Shakti. Postoji još jedna mantra koja je još više unutarnja nego ove tri, a to je Atma Mantra, koja je poznata kao ,,Soham“. Onaj koji ponavlja ,,Soham“ sa svakim udisajem i izdisajem dobiva kao rezultat svojih napora mirnoću uma i čistoću osećaja.
Dobro je raditi svaki dan, redovno, ko može, barem desetak minuta svaki dan, vežbe POZDRAV SUNCU, to je praktična vežba koje se svaki dan može raditi i delotvorna je za čoveka.

Nema komentara:

Objavi komentar